شب یلدای به یاد ماندنی

شب یلدا چیست؟

یک کدام از شب های زیبای فصل‌پاییز و در واقع نهایی شب از آذر ماه برای ایرانیان باستان معنای زیبایی داشته است با دقت به معنای اساسی خورشید و مهر برای ایرانیان باستان این شب که بلند ترین شب سال است منتظر ولادت دوباره خورشید و زایش آن جشن و پایکوبی گرفته میگردد .

 

چرا این شب را جشن و پای کوبی می گیریم؟

نهایی روز فصل پاییز را با جشنی بدرقه می کنیم که دلمان برای فصل زمستان گرما و روشنی اضطراری را داشته باشد . و چه از این خوبتر که طولانی ترین شب سال با دورهمی و پایکوبی و گپ و اعلام کرد , عزیز و با شخصیت شمرده شود .





آیا دورهمی به مناسبت یلدا کادو واجب دارد؟

ممکن است شما در شب چله به ضیافت دعوت باشید و دوست داشته باشید یک یادگاری با خویش ببرید . ممکن است عضو جدیدی به خانواده شما طولانی تر شده باشد و حضور او درین شب خوشگل برای شما بها کادو دادن داشته باشد . ممکن است طبق آداب و رسوم بعضا از بخش ها کشورمان برای جدید عروس وارداتی به خانواده بخواهید یک سفره شب چله کادو ببرید و به‌دنبال آرایش و پیرایش خاصی برای این کار میباشید .

 

کادو مناسبتی یا این که کادو دائمی به یک مناسبت

این روز ها دربین مردمان عزیز کشورمان تهییه کادو هایی که مشابه به خوراکی های شب یلداست همگانی شده‌است . هدایایی که به مناسبت شب چله تهییه میشوند و وام داری خویش به‌این شب را با شباهت به انار و هندوانه نشان می دهند . اشکال زیور آلات یا این که گیفت هایی که به‌این خواسته تهییه می گردند . بسته بندی کادو ها و …این هدایا که نمایانگر سلیقه تهییه کننده آن است و در کنار میوه های شب چله نیز جذاب به حیث می‌رسد . به مرور یه خرده از آن روز بی مناسبت و بیش تر جلوه می نماید هدایای مناسبتی سرشتی موقتا و زود گذر دارا هستند . در حالیکه یک کادو قادر است به مناسبت یک حادثه تهییه شود ولی یک کادو مناسبتی نباشد .

  

 در‌صورتی‌که کادو دادن درین روز را از جهت تذکر یک رخداد اسطوره ای به کشور ایران قدیمی منسوب کنیم سپس اشکال هدایایی که با این پیشینه منطبق دارا هستند قادر است مطلوب تلقی گردد . اشکال کتاب هایی مثل هزار و یک شب و کلیله و دمنه تا کتاب شعر محافظ و شاهنامه .

 

در کنار کتب صنعت های دستی کشورمان درحال حاضر و هوای این روز را توانا خیس می نمایند . منطبق این اثر ها با روح اهل ایران و هنر هایی که قرون عمر دارا هستند می‌تواند به زیبایی آذین کننده این شب باشد نیز یادآور یک کدام از رسوم سابق اهل ایران نیز هنری همخوان با آن . و می‌تواند در ذهن کادو گیرنده مخلوط خوشگل و دلنشینی تولید نماید

 

یک اثر صنعت های دستی که به مناسبت شب چله کادو می شود خیر سابق می شود خیر جذابیت خویش را از دست میدهد چون در تناسب با روح این شب تهییه شده خیر در تناسب با ظواهر و صورت اجزای این شب . این است فرق کادو یک پیاله فیروزه با خوراکی ها یا این که اجزای سفره یلدا .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد